Zdrowe odżywianie – co to oznacza w praktyce?

Zdrowe odżywianie to termin, który na dobre zapisał się w świadomości społeczeństwa. Nie powinno to dziwić, gdyż obowiązującym trenem jest aktywny tryb życia, bycie feet, w który to wpisuje się prawidłowo i racjonalne skomponowana dieta. Czy moda na zdrowe ożywiane jest tylko fanaberią? Nie jest koniecznością, aby zachować zdrowie i dobrą formą przez wiele lat.

Piramida żywieniowa

W świadomości społecznej na stałe wpisał się obraz piramidy żywieniowej, z którą zapoznawane są dzieci już o najmłodszych lat – w przedszkolu, a potem w szkole. Czym jest piramida żywieniowa? To graficzna forma przedstawiająca poszczególne grupy produktów oraz ich przybliżoną ilość, która powinna znaleźć się w codziennym menu każdego, zdrowego, dorosłego człowieka.

Zdrowa dieta

Istotna jest informacja, że aby dieta była zdrowa i zbilansowana musi zawierać produkty należące do każdego poziomu piramidy. Jeszcze do niedawna specjaliści od zdrowego trybu życia na dole piramidy umieszczali produkty zbożowe, które obecnie zastępuje się warzywami. Dlaczego warzywa? Ponieważ warzywa są doskonałym źródłem błonnika, a także pokrywają zapotrzebowanie organizmu na witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty. Warzywa są niskokaloryczne, a dietetycy polecają przy układaniu posiłków skupienie się na ich różnorodności, dzięki czemu organizm otrzyma wszystkie potrzebne składniki odżywcze.

Zaleca się ich spożywanie co najmniej pięć razy dziennie. Warto tutaj zaznaczyć, że pomimo tego, że przyjęło się, że owoce także są zdrowe, to należy pamiętać, że zawierają one dużo cukrów prostych, dlatego nie zaleca się ich nadmiernego spożywania, szczególnie przez osoby, które chcą zrzucić zbędne kilogramy. Dietetycy zalecają organicznie, a właściwie wyeliminowanie z diety cukru, który może być przyczyną wielu chorób, takich jak np. cukrzyca typu 2. Natomiast sól warto zastąpić ziołami, które są zdrowe i pooprawiają przemianę materii. Nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia jest aktywność fizyczna, która na najnowszych piramidach żywieniowych jest także ujmowana.